Termine Uyum Sağlama

  • Konuyu başlatan Konuyu başlatan Recete
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

Kısa Açıklama

Termine Uyum Sağlama isimli başlıkta, ilgili işlemlere dair detaylar yer almaktadır.
Excel Versiyonu
Excel 2016
Excel Sürümü
64 Bit
Excel Dili
Türkçe

Ekli dosyalar

Merhaba,
Buradaki esas amaç şudur: Ben A malzemesinden şu kadar talep ettim. Ve şu tarihte gelmesini istiyorum. Bu tarihte geldi mi? Eksik mi geldi? Fazla mı geldi? aylık yüzde nedir? vb. istatiksel bir çalışma raporlamak istiyorum. Siz olsanız kurguyu nasıl yapardınız?
Bence şöyle yapsak nasıl olur?

Talep tarihi ve talep miktarına göre düzenleme yapabilir miyiz?
Örnek:
Talep tarihi Ekim ayı olanları süzdüm. Sayfanın en sağına yeni bir sütün açıp şu formulü girdim.
Kod:
Görüntülemek için giriş yapmanız gerekmektedir.
(1 satır)
Daha sonra bu yeni eklediğim sütunda filtre ekleyip eksi olanları ve olmayanları topladım. Buna göre;
Ekim ayı için toplam talep miktarı: 21.553
Erken gelen toplam talep malzeme miktarı: 10.766
Geç gelen toplam talep malzeme miktarı: 10.787
Gelmeyen talep malzeme miktarı: irsaliye tarihi boş olanlar
Termine uyum yüzdesi: Geç gelen toplam malzeme miktarı / Toplam talep miktarı = %50,05
 
Selamlar,
"Ay içerisinde" şeklinde hesaplamanın yanlış olacağını düşünüyorum.
Şöyle bir örnekle açıklamaya çalışırsam

1. Malzeme Termin tarihi : 5. Ocak ve 1. Malzeme için İrsaliye tarihi : 30. Ocak (Gecikme : 25 Gün fakat AY içerisinde)
2. malzeme Termin tarihi : 31. Ocak ve 2. Malzemenin İrsaliye Tarihi : 1. Şubat (Gecikme : 1 Gün fakat AY içerisinde DEĞİL)

Termin Tarihine göre değerlendirildiğinde her iki malzeme de Termini zamanında sağlamıyor.
Gecikmelere bakılırsa 2. malzeme için gecikme 1 gün ile değerlendirme dışı... Buna karşın 1. Malzeme 25 Gün gecikmeyle değerlendirme İÇİ...

Önerim ise Gecikmelerin Gün Bazında değerlendirilmesi...
Yani
1. Hedef : Tam zamanında (ya da ERKEN) olarak Termine UYUM
2. Hedef : Makul bir gecikme süresi ile Termine UYUM

Adsız 1.webp

Adsız 2.webp

Önerdiğim duruma yönelik, formüllerle hesaplanmış dosyanız ektedir...
 
Selamların en güzeli üzerinize olsun @52779

Nazik ilginiz ve değerli yorumunuz için teşekkür ederim.

Bu yeni yöntemi kendi içimizde değerlendirip önümüzdeki hafta tekrar yazacağım. Forum yönetimi konuyu kilitlemezse sevinirim. ;)
 
Tekrar merhabalar,
Konuyu kendi içimizde değerlendirdik. İşimizde büyük kolaylık ve yenilik sağladığınız için tekrar teşekkür ederim.
Ufak bir düzeltme yapabilir miyiz?
Satın alma yaptığımız malzemelerin birimleri farklıdır. Metre, Kilogram, Adet vb.
Misal: Bir ay içinde 15 ton sac alırken diğer ay veya aynı içinde binlerce civata alabiliyoruz.
Elma ile armudu karıştırmamak adına miktar yerine sayı kullanabilir miyiz?
Örnek: Yukarıdaki dosyada Ağustos ayı için 2007 malzeme MİKTARI talep edilmiştir. Bir başka ifade ile 21 malzeme kalem SAYISI vardır.
Malzeme kalemine (sayısına) göre düzenleyebilir misiniz?
Saygılarımla
 
Selamlar,
Sorunuzu net olarak yorumlayamıyorum.
** Malzeme Koduna göre SAYIM yapıldığını düşündüğümüzde, her bir malzeme kodu için Zamanında, 7 Güne kadar gecikmeli, >7 Gün gecikmeli olarak miktarlar üzerinden hesaplamalar yapılabilir. Termine UYUM oranı hesaplanabilir. Bunda problem YOK
Örnek: Ocak 2020 --- 27 benzersiz KOD, Şubat 2020 --- 133 benzersiz KOD mevcut.... Bunların her biri için tek tek hesaplanabilir.
** Problem : Bu tek tek hesaplamalardan yola çıkarak Genel Termine UYUM - Ocak 2020 nasıl hesaplayacaksınız. Aynı problem (elma - armut) olmadan nasıl yapmayı düşünüyorsunuz.
Malzeme Kod SAYISIna göre nasıl bir değerlendirme düşünüyorsunuz.
Benim, bu şekilde nasıl yapılabileceğine dair bir fikrim yok maalesef.

Kişisel fikrim : Önceki değerlendirmede, birimler ne olursa olsun, değerlendirme Talep Termin Tarihine göre Miktarlar bazında zamanında ya da gecikmeli gelişlerin değerlendirilmesidir. Yani, bence, burada kg, adet, metre, vs gibi bir durum söz konusu değildir.
Elma Armut gibi bir olay ancak şöyle gerçekleşebilir. Adet olanların termin tarihlerinde 3 günlük gecikme normaldir. Kg olanlarda ise bu süre 5 gün, Koli olanlarda ise gecikme öngörülmez gibi koşullar varsa....

Kararınıza göre, Sadece, RAPOR sayfasına Manuel bir çözüm eklerseniz formüle etmeye, yapmaya çalışırım.
 
Soruma örnek teşkil edecek resmi eklemek için ancak vakit bulabildim.

Ekli dosyayı görüntüle puantaj.rar
02.40,03,060,2006 Kod lu Malzeme için 30.04.2020 örneğini verelim.
Talep Miktarı (kg, metre, adet, koli, vs farketmeden) 5000 birim.... Bunun 2000 birimi Zamanında geliyor.
Termine UYUM = 2000/5000 =%40
Kalan ise 10.07.2020 de geliyor... Termine UYUM >14 gün (Yani uyumsuzluk denilebilir) 3000/5000 = %60
Tek Malzeme kodu için durum bu.....
Aslında her birini hesapladığımızda hesaplama kriteri İrsaliye / Miktar
Tek malzemeden genele doğru gidersek (birimler farketmeyecek çünkü İrsaliye / Miktar oranları gibi hesaplanacak).
Önceki önerim de buydu.....

Sorum daha doğrusu anlayamadağım kısım şu...
Tek başına benzersiz olarak 2006 kodlu malzemeyi tek satırda nasıl değerlendireceksiniz ve Genele nasıl gideceksiniz?

Şunu diyorsanız eğer, Her ay için
Termine uyanların sadece tarihlerine bakın ve satırları sayın kaç adet termine uyan var. Bu satır adedini de toplam satıra bölün oran çıksın.
Evet olabilir.... Ama yukarıdaki örneğe göre bakarsanız %40 ve %60 oranları nın bir önemi olmayacak... Hatta %10 uyum %90 uyumsuzluk bile olsa bir önemi olmayacak. sadece 1 uyum ve 1 uyumsuzluk gibi olacak..... Karar sizin.....

Konu dışına çıkarsam.....
Raporunuz şu haliyle bile EKSİK bence.... (Kişisel görüşüm)
Çünkü, Genel durum var diyelim... Yani termine UYUM oranları AYLIK olarak hesaplanmış...
1 - Sizin hedefinize göre UYUM oranı nedir? sorusu yanıtsız.... Yani sizin hedefiniz nedir... Sonucun hedefe göre değerlendirilmesi yapılmalı.
Ve bunun analizi için de.....
2 - Termine uyumsuzluklarda (Makul süreyi aşma süresi baz alınarak) büyükten küçüğe doğru ilk 20 - 25 KOD Numarası listelenmeli
3 - Termine uyumlarda da aynı mantıkla bir liste yapılmalı....
4 - Seçmeli (opsiyonel) olarak, Malzeme Kod larının da Termine UYUM / UYUMSUZLUK olarak ve hatta aylık bazda görünümünü almak gerekecektir.

Bu 4 madde, grafik ve tablo olarak yapılmalı...
Hem raporda ve hem de sunuşlarda kullanılmalı...

Oğrencilerin yarı tatile girecek olmaları nedeniyle biraz fazla yoğunum bu sıralarda... Yarın (bugün) ancak saat 16:00 gibi mesajınıza bakabileceğimi düşünüyorum....

Kolaylar gelsin sizlere.....
 
Moderatörün son düzenlenenleri:
Çok kıymetli öğretmenim,

Değerli analizinizi birkaç kez okudum.
Analiz yöntemini birkez baştan sağlam bir zemine oturtmadan sunum aşamasına geçmek istemedim. Elbette mevcut dönem hedefi, gelecek dönem hedefi vb. başlıklarla aylık, 6 aylık ve yıllık değerlendirmesi diğer satın alma maddeleri ile birlikte yapılacaktır.

Sorularınıza tek tek yanıt verecek olursam; bir malzeme kodunu referans alıp MİKTAR kısmını hesaba katmadan termin ve irsaliye tarihleri raporlanabilir mi? Bunu öğrenmek istemiştim. Tamamdır. Sizin dediğiniz yöntemi kullanalım. Bu şekilde kalabilir.

2, 3, 4 maddeleri sizin rapor sayfasındaki örneklerinize bakarak yapmaya çalışacağım. Acelesi bulunmamakla birlikte sizde bu maddeler için birer örnek sunarsanız sevinirim.

Özverili çalışmalarınız, kıymetdeğer analizleriniz, yardımsever ve çözüm odaklı yaklaşımınız için candan gönülden samimi şükranlarımı arz ederim. Hakkınızı helal ediniz.

Saygılarımla

Not: Sizin yazınızın sonunda muallim olduğunuzu, tilmizlerinize ilim talim ettirdiğinizi sezdim. Bu yüzden bu şekilde hitap etmek istedim. Umarım laubaliliğimi mazur görürsünüz.
 
Selamlar,
Ben teşekkür ediyorum....
Sorularınıza tek tek yanıt verecek olursam; bir malzeme kodunu referans alıp MİKTAR kısmını hesaba katmadan termin ve irsaliye tarihleri raporlanabilir mi? Bunu öğrenmek istemiştim. Tamamdır. Sizin dediğiniz yöntemi kullanalım. Bu şekilde kalabilir.

2, 3, 4 maddeleri sizin rapor sayfasındaki örneklerinize bakarak yapmaya çalışacağım. Acelesi bulunmamakla birlikte sizde bu maddeler için birer örnek sunarsanız sevinirim.
Pazar gününden sonra boş vakit bulabileceğim gibi görünüyor...
Önerdiğim durumlara yönelik bir çalışma yapabilirim... Ancak biraz zamanımı alacak... 2-3 gün sürer gibi..

Sormak istediklerim...
1 - Tabloya veri girişleri manuel mi oluyor? Yani Tablo Ocak, Şubat ... gibi devam edecek mi?
2 - Bu durumda, geçmiş yılın aynı ayını kıyaslamak açısından son 13 ayı değerlendirmek iyi mi olur? Yoksa sizin önereceğiniz bir süre var mı?
3 - Gerek grafik için seçimlerde ve gerekse listelemelerde makro kullanılabilir mi? bazı şirketlerde makro kullanımı istenmiyor o açıdan soruyorum..
4 - Sizin planlamanızda özel istekler, özel değerlendirmeler varsa onlar da eklenebilir...

Selamlarımla....
 
Kıymetdeğer öğretmenim,
Fazla vaktinizi almadan hızlıca yanıt vereyim.
Zaman olarak acelemiz bulunmamaktadır. Siz ne zaman müsait olursanız o zaman bizim içinde münasiptir.
Sorulara gelecek isek;
1- Manuel giriş bulunmamaktadır. SQL Veri tabanından raporlama yapılmaktadır. Aynı şekilde 2021 yılı da devam edecektir.
2- Bence de 13 ay değerlendirmek daha makul olur.
3- VBA veya Fonksiyon önemli değil... Her türlü çözüm uygundur.
4- Özel çözüm olarak MİKTAR yerine SAYI mı daha iyi olur diye düşünmüştük. Bunun da doğru olmayacağını anladık. Bunun haricinde farklı bir talebimiz bulunmamaktadır.
Gayretkâr çalışmalarınız peşinen şükranlarımı arz ederim.
Sağlıcakla kalınız.
 
Teşekkür ediyorum öncelikle...
Ben sanıyorum Çarşamba günü tamamlamış olurum.
Verdiğiniz bilgiler dahilinde önerdiğim durumları yapmaya çalışacağım....

İyi günler diliyorum sizlere...
 
Selamlar,
Önerilerde bulunup söz de verdiğim için ekteki dosyayı hazırlamaya çalıştım.
Belirtmeliyim ki, bu dosya tamamen fikir verme amaçlı olarak hazırlandı.
Dosya, bolca formül, bolca makro kodu ve bolca ad tanımlamaları kullanılarak oluşturuldu,,,

Not :
Dosyanın hazırlanması oldukça çok zamanımı aldı. Makro bilgim kısıtlı olduğundan, alıntıların uyarlanmasında ve de gerekli sayfa kodlarının yazımında oldukça yavaş ilerlediğimi de söylemeliyim. Hatalarım / eksikliklerim de vardır muhakkak. O nedenle, dosya, geliştirilmeye, değişiklik yapmaya ya da ekleme/çıkarmalara kapalıdır.... Anlayışınız için şimdiden teşekkürler....

Dosya 9 sayfadan oluşuyor.
1611701340336.webp
Ana sayfası, kumanda sayfası gibi denilebilir....
*** Bu sayfada tüm sayfaların içerik başlıklarını görebilirsiniz.. Bu sayfadan butonlarla ilgili sayfalara gidişler yapılıyor.
*** Gidilen sayfalar korumalıdır.... Koruma şifresi yoktur. Gidilen Sayfalarda işlem uygulayacağınız alanlar korumasızdır.
*** Sekmelerde sadece aktif olan sayfanın ismi var... Diğer sayfalar gizleniyor...
*** Sizin Verileriniz, veri Girişleri (Temel Veriler)...
*** Hedeflendirme sayfasında her ay için hedefleri belirlemeniz gerekir. Dosyada uydurma değerler var. Siz gerçekleri yazarsınız.
*** Rapor sayfası resim olarak aşağıdaki gibidir...
1611701775328.webp
*** Rapor sayfasında, hem Zamanında ve hem de Kabul Edilebilir bir Gecikme ile Termine uyum yüzde değerleri tablosu ve grafikleri mevcut. Kaydırma çubuğu ile ay seçilebiliyor.. (Kaydırma çubuğu şu anda 2 ay ilerleyebiliyor. Aralık 2019 ve Ocak 2020.... Şubat 2021 e gelindiğinde buna Şubat 2020 de eklenecek... Aylar ilerledikçe kaydırma çubuğunun ilerleme adedi de artacak)... Seçim yapıldıkça veriler ve grafik otomatik oluşacak... Tabi ki, sizin temel verilerinizin de girilmesi gerekecek....

Analiz - Detay ve Grafik olarak da 5 ayrı sayfa var.... Bu sayfalarda, benim düşüncelerime göre belirlediğim (ki, sizde farklılıklar olabilir, konuya ben hakim değilim doğal olarak) bazı değerlendirme detayları, grafiksel gösterimler mevcut...

Her bir sayfada da Ana sayfaya dönüş butonları yer almakta... Bu butonlar yardımıyla önce ana sayfaya ve Ana sayfadan da istenilen diğer sayfalara geçişler yapılmakta...

Umarım yararlı olmuşumdur.....
 

Ekli dosyalar

Moderatörün son düzenlenenleri:
Çözüm
Çok kıymetli öğretmenim,

Öncelikle iyi olmanızı temenni eder, sağlıklı günler dilerim.

Umarım bu şekilde hitap etmeme kızmazsınız... Gerçekten de ufkumu açtınız. Yeni bilgiler öğrenmeme vesile oldunuz. Raporlama ve sunuş yeteneğimin gelişmesine mühim katkıda bulundunuz.

Özverili çalışmanız için en kalbi şükranlarımı arz ederim. Yapmış olduğunuz çalışma ziyadesi ile kâfidir. Gayet mükemmel ve müreffeh bir analiz olmuştur. Söylenecek söz, talep edilecek farklı bir husus bulunmamaktadır. Bir talep yönetiminde termine uyum ancak bu kadar güzel tetkik edilebilir. Sizin bu çalışmayı sürekli el altında tutup kullanacağımdan ve buradan yola çıkarak diğer farklı bölüm raporlamaları için kullanacağımdan emin olabilirsiniz.

"Umarım..." değil bizzatihi muhteşem faideli olmuştur.

Hakkınızı helal ediniz. Sağlıcakla kalınız.
 
Çok teşekkür ediyorum...

Analizler esnasında fark ettiğim bir durumdan da söz etmek isterim.
Dosyada, İki Tarih Arası Malzeme Kodu sayfasına gidin...
Malzeme Kodu : 02.57.50.004.0007 seçin
Tarih.1 : 01.12.2019 yazın..
Tarih.2 : 20.01.2021 yazın...
ve Listele butonuna basın....

71 adet listelenecek.... Her birinin termin tarihi 31.12.2020
Her bir satırda 40 birim talep var fakat gelenler ise 1, 2 gibi adetler...

Sorum ya da anlamlandıramadığım durum şu...
Yıllık komple bir sipariş mi geçiliyor... Yoksa 40 ar adetlik ayrı ayrı sipariş mi geçiliyor.
 
Moderatörün son düzenlenenleri:
Toplu ya da komple sipariş geçiliyorsa eğer;
önerdiğim Termine Uyum bu durumda geçersiz olur. Çünkü toplam miktar 40 değil 2840 olmakta ve bu durumda da gerçekleşme %3,6 olmakta (Gelenlerin toplam adedi 71)
Eğer, 40 adet toplu sipariş verilip, partiler halinde gelmesi planlandıysa da oran = 71 / 40 = %177,5 gibi değer olacak...

1 - Toplu siparişler yapılıyorsa
*** Miktarlar üzerinden değil, Sipariş numaraları üzerinden gitmek gerekecek.
*** Fakat bu durumda da, her bir sipariş numarası da yalnızca bir malzeme kodunu içermeli.... Gördüğüm kadarıyla, aynı sipariş numarasında birden çok sayıda malzeme kodu mevcut.
2 - Miktarlar üzerinden gidilecekse eğer
*** Sipariş numarasında birden çok malzeme kodu olabilir.
*** Ancak, Toplu sipariş olmamalı. Her talep için talep edilen miktar kadar yazılmalı ve gelip gelmediğine bakılmalı...

Özetle,
Sipariş sisteminizi de gözden geçirmeniz gerekecek....
 
Hocam, Sistemden kontrol ettim. Doğrudur bu ve buna benzer 5-6 kalem (belki bir kaç tane daha fazla olabilir.) Bu şekilde yılbaşında tek bir sipariş verilip termin tarihi olarak da uzun bir tarih veriliyor.
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Geri
Üst